torsdag 6 november 2008

Min kära syster..

Samtidigt som jag lättar på mitt hjärta och känner mig fri så rinner tårarna nedför mina kinder varje gång jag skriver.
Tårarna som rinner för dig min kära syster! Du är värt varenda droppe!

Det är en vacker vårdag under 70-talet. Familjen hade packat klart allt och det var dags att göra ett första besök hos min nygifta syster och hennes man.
Det var som planerat en överrasknings besök för det kurdiska nyåret Newroz.
Mamma, pappa och mina fyra syskon åkte iväg för denna resa som man verkligen såg emot.
Familjen var klara och drog äntligen iväg mot min stora syster och deras kurdiska by.

Väl när min familj är framme ser dem att något inte står rätt till.
Varenda familj i hela byn hade tvingats av turkiska militären till centrala delen av byn. Samtidigt som de var omringade av turkiska militären gick soldaterna in i varje hus och tömde allt. Allt samlades och kastades mitt framför folket.
En del kurdiska män började säga emot militären och ville att de skulle dra iväg, men det var inte vad militären hade planerat, utan deras plan var att tömma byn.
Min mor berättade att de drog fram en kurdisk man bland folket och klädde av honom och sköt honom rakt i huvudet som varning om man sade emot soldaterna.
Turkiska militären fortsatte att tömma vartenda hus i den lilla byn och tände på allt.
Militären uppmanade alla familjer att lämna sina hem och dra iväg till städerna.
Men man vägrade, då valde turkiska militären att tända eld på vartenda hus, boskap och allt annat som tillhörde familjerna.

Min mor berättade att de först satt i bilen av rädsla, men fick sedan kliva ur bilen.
Även de tillsagdes att återvända tillbaka till där de kom ifrån eller flytta in till storstäderna.
Hon berättar att de inte kunde göra något än att bara titta på.

När de väl tände eld på husen blev det kurdiska folket i byn rasande, vissa försökte släcka elden samtidigt som andra bara stod där och brast i gråt.
Några av männen trotsade turkiska militärens hot och försökte attackera dem, bland dem fanns min systers man. Det var inte många steg han tog innan han och flera andra män blev nedskjutna.
Min kära syster sprang fram till sin man och då sågs hon som ett misstänkt hot av turkiska militären och även hon blev nedskjuten.
Vid denna stund fall min mor ner på knäna och tårarna rann ner för kinderna.
Hon skrek och grät av ilska, hon kunde inte kontrollera sig längre. Min bror och far höll henne och lugnade ner henne.
Just i denna stund hotade militären även min familj och bad dem att åka iväg.
De tvingades in i bilen och åkte iväg, annars kunde de hamna i samma öde som sin dotter och hennes man.
Vem kunde ana att denna lyckliga dag skulle sluta i katastrof?
Min syster berättar att mamma var chockad och kunde inte prata i flera dagar.
Dagen efter hade min far åkt iväg tillbaka till byn och kroppen låg där precis på samma ställe hon blev nedskjuten på. Många ur byn hade flytt iväg och vissa hade tagit med sig de döda kropparna som tillhörde familjerna.
Min systers kropp och hennes mans kropp hade hämtats hem av min fader och de fick en fin begravning.

Efter denna tömning av byn blev även vår by påverkad, många flydde iväg av rädsla samtidigt som vissa beväpnade sig ifall turkiska militären skulle komma, men det gjorde dem aldrig tack och lov.
Min älskade syster, du var systern jag aldrig fick träffa, du var familjens stolthet, men nu finns du inte längre. Jag har hört mycket gott om dig syster, vila i frid mitt hjärta!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag får anstränga mig för att inte gråta när jag läser detta. Jag kan inte över huvudtaget förstå hur människor kan göra sådana här saker! Jag ska fortsätta läsa din blogg. Det är hemskt för mig att läsa om detta, jag kan inte förstå hur hemskt det måste vara för dig och din familj.

Anonym sa...

Jag känner med dig syster. Blir så in i helvetes arg! Jag känner mig som en öppen vulkan. Beklagar sorgen. Jag ska hålla en tyst minut för att hedra din syster och de som dog.
Du skriver så vackert. Du har talang.
Jag skriver detta för visa min kärlek och respekt för kurder.

Anonym sa...

Sorgligt. Jag blev väldigt ledsen av av innehållet i din text som beskriver den sanna brutala fascistiska turkiska regimens handlingar mot fredliga, oskyldiga kurder. Tragiskt och återigen tragiskt. Jag önskar dig och din familj det bästa i framtiden!

Anonym sa...

Tragisk historia, beklagar verkligen tradegin i din by. Du har mitt och det kurdiska folket stöd bakom dig, fortsätt med bloggandet. 3500 andra byar har också utsatts för samma öde som din by. Militären har drivit i vägen 1.5 miljoner kurder från sina hem i N.Kurdistan.

Vilken by hände detta?

Fredsduvan sa...

Makulerat:
Det handlar egentligen inte bara om min familj, detta som min familj uttsats för av turkiska staten är bara ett fåtal.
Finns faktiskt hundratusentals kurder som hamnat i samma öde som min syster och hennes man.

Finns många som väljer att inte tala eller skriva om det som jag gör eftersom de inte har styrkan. De vill helst glömma allt som hänt, förtrycket har tagit hårt på dem.

Jag vet att ni mina kurdiska bröder och systrar känner med mig, tack för ert stöd!

Anonym sa...

Hej! Uppskattar verkligen det du skriver om. Inget kan få en att bättre förstå upplevelsen än själva återberättelsen av den. Dock vill jag påpeka att du har en oerhörd mängd stav- och grammatikfel i dessa skrifter. Ett välment råd från min sida är att du möjligtvis skulle kunna visa texterna för någon med aningen mer fördjupade kunskaper i det svenska skriftspråket innan du publicerar. Då vore dina texter, i sitt syfte, nog mer eller mindre kompletta. Med all lycka i framtiden!

Fredsduvan sa...

Anonym:
Jag försöker göra mitt bästa och vissa gånger kan det gå bra andra gånger sämre.
Får tacka för tipset. :)

KurdishFlower sa...

Hittade din blogg av en slump och kommer att fortsätta att följa den, jag beklagar din familj stora sorg, må din syster vila i frid.

Jag länkar även till din blogg från min.

Jag sa...

Ett mycket starkt inlägg som berör mig. Beklagar det som hänt dig och din familj.

Det är viktigt att man talar om förtrycket mot kurderna på alla sätt och vis som det går för att visa att vi inte glömt!

Önskar dig det bästa.

Fredsduvan sa...

Kurdishflower:
Tack för det, även jag lägger till dig bland mina länkar.

Dlovan:
Tack min kurdiska syster.