söndag 26 oktober 2008

Vem är jag och varför bloggar jag?

Jag är en ung kurdisk tjej från turkiska delen av Kurdistan.
Idag bor jag i Sverige och studerar i universitetet.
Vart jag bor, vad jag heter och vart jag studerar kan jag tyvärr inte gå in på. Varför jag inte kan göra det ska jag in på snart.

Jag och nära kära har upplevt mycket från turkiska förtrycket och att jag får prata ut och lätta på mitt hjärta gör att jag mår bättre.
Så en vän till mig föreslog att jag skulle dela med mig mina upplevelser när jag ändå berättar.
Så av den anledningen har jag valt att blogga, så även omvärlden kan se kurdernas dagliga situation.
Varför jag inte kan berätta vart jag bor, vad jag heter eller studerar är pga. tidigare förföljanden och hot från turkiska staten mot min familj och släkt. Jag kan tyvärr inte ta någon risk då jag fortfarande har släkt där nere!

I min blogg kommer jag att dela med mig alla hemska upplevelser från turkiska staten, allt som pågått och som fortfarande pågår.
Eftersom det ska bli lättare för er så väljer jag att kalla mig för ”Azadi” som betyder frihet på kurdiska.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det skall bli trevligt att följa din blogg Azadi. =)

Anonym sa...

Komik olmussun. Turk devletinin senin yazdiklarina dayanarak Turkiyede birilerini yada senin akrabalarini baski altina alacagini dusunuyorsan ya sen universiteye gittigin halde hala cocuk kafasi olan birisin yada sacma sapan ideolojik dusuncelere sahip bir insansin. Bugun Diyarbakirda yasayan bir insan istedigi gibi atip tutarken senin internette gunde ya uc ya bes kisnin girdigi bir blogg uzerinde konusamamani bu tur sacma nedenlere baglaman ayrica bir sacmalik. Sen ve senin gibilerin kafasini nasil dolduruyorlar bilmiyorum ama adim gibi bildigim tek birsey varki ne sen nede ailenden birisi soz konusu ulkenin devletininden bir gorebli ile karsi karsiya gelip polemik icine dusmemissiniz. Disardan duyduklarin ile yazmak cizmek ideolojik saplantilar olusturmak ne derece sagliklidir onuda var sen dusun. Yok ben devlet ile karsi karsiya geldim dersen sana inanmam cunku ben yeterince soz konusu bolgede soz konusu olaylarin icinde birisi olarak sana rahatlikla soyleyebilirimki Turkiye Cumhuriyeti devletine ait hic bir personel sivil insani kendisine muhattap alipta zamanini oldurmez. Sivil insan dedim gerci ama sizin haklarinizi savundugunu iddia ettiginiz akildan eksik insan topluluguda sivil lakin ben onlari sizin askeriniz olarak gordum bir an. Sízin gozunuzle baktim olaya yani:) Herneyse sana kucucuk bir tavsiye. Bu yasina gelmis universite okumussun. Eline hic kitap almamis birisinin musluman yada hristiyan olmasi gibi sende anadan babadan atadan dededen etkilenip irkci bir insan olarak yetistirme kendini. Arastir, oku, tarihi incele, mutlaka ama mutlaka gunumuze uyarla. Sor sorustur. Yarim bildigin hic birsey tamam olmadan hakkinda fikir beyan etme yada kafanda kurgulama. Butun bunlari sana neden soyluyorum yada yaziyorum biliyormusun? Turkiye Cumhuriyeti sizin deyiminizle TC nin senin sevgine cokda ihtiyaci yok onu seven cok var zaten. Butun bunlari yazmamdaki tek amac herkesi bir insan olarak degerlendirmem ve seninde bir insan bir birey olarak irkci dusuncelerden arinmani dilemem. Genclik bu kadar kör bu kadar yobaz olmamali. Bir MHP li ne kadar gereksizse inan kurt milliyetciside o kadar gereksiz. Hic bir farklari yok temelde. Iki tarafinda onculugunu yapanlar buyukler her zaman guclerini tek birseyden sagliyorlar; KAN. Kan aktikca olan onlara degil senin gibi genclerimize olur.
HA DET SÅ BRA!

Fredsduvan sa...

Bosphorus:

Jag skulle uppskatta om du kunde skriva på svenska eller engelska eftersom jag inte är så bra på turkiska. Mycket av det du skrev förstod jag tyvärr inte.

Anonym sa...

Yeah sure!

Om ni kurder nu är förtryckta eller har varit, varför besöker ni/åker ni till Turkiet varje år och investerar.

Känner ett fåtal kurder och alla jag känner åker till turkiet varje år, år efter år.

Du verkar vara oseriös eftersom du spelar anonym precis som jag bakom din dator.

Stå på dig om du talar sanning!
Sluta skriv påhittade historier för det kan även jag göra :-)

Tycker synd om dig och tror definitivt inte på dina påhittade storyn, sorry!!!

Jimpa J

Anonym sa...

Biji Kurdistan!

Anonym sa...

fortsätt tjejen. Du är en av många kurder som är förtryckt av turkiska staten.